Ce este o asigurare de tip CMR?
Polita CMR este asigurarea de raspundere a transportatorului pentru marfa transportata in calitate de caraus. Acest tip de polita de asigurare este incheiata in mod obisnuit de companiile care au ca domeniu de activitate transporturile in tara sau strainatate. Transportatorul incheie o polita CMR fie ca este vorba despre un vehicul proprietate personala, inchiriat sau in gestiune.
Pe cat timp se incheie polita CMR?
Asigurarea CMR se incheie pe perioada unuia sau mai multor transporturi, pe o calatorie sau pentru un anumit interval de timp, de cele mai multe ori corespunzator unui calendar al unor transporturi realizate.
Ce riscuri acopera o asigurare CMR?
Polita CMR acopera riscurile din momentul primirii marfurilor pana cand acestea sunt predate destinatarului. Deteriorarea marfurilor inainte de incarcare sau dupa descarcarea lor nu este prevazuta in contract. In aceste cazuri compania de asigurari nu ofera despagubiri.
In ceea ce priveste furtul, acest risc este specificat sub forma unei clauze suplimentare. In functie de societatea de asigurari la care este incheiata polita, furtul poate fi acoperit integral, partial sau doar furtul prin efractie.
Ce riscuri nu acopera o asigurare CMR?
Asigurarea CMR nu acopera urmatoarele tipuri de riscuri: producerea de pagube indirecte, scaderea preturilor marfurilor pe perioada in care sunt transportate, pagube care apar in caz de desfasurare a unui razboi sau actiuni precum tulburari civile sau costuri impuse de transformarea sau imbunatatirea marfurilor care sunt transportate.
In acelasi timp, pentru orice paguba produsa marfurilor care nu este specificata in contractul de asigurare, compania de asigurari are dreptul sa refuze acordarea de despagubiri.
Suma maxima asigurata
Valoarea maxima a despagubirii se calculeaza pentru fiecare caz in parte. La calculare se tine cont de pretul marfurilor pe piata la momentul respectiv sau de cotatiile acestora la bursa.
Un transportator incheie o asigurare CMR pentru a fi despagubit in momentul in care marfa este deteriorata sau distrusa complet in urma unor incidente care apar pe parcursul transportului. Autovehiculele cu care se efectueaza transportul se pot afla in proprietate, sunt inchiriate sau sunt in regim de gestiune.
Asigurarea CMR versus asigurarile auto
Polita CMR nu despagubeste avariile produse masinii cu care se efectueaza transportul. Pentru despagubirea masinii este nevoie de o asigurare auto. In schimb, trebuie specificat autovehiculul cu care se efectueaza transportul in contractul pentru asigurarea CMR pentru a putea fi despagubite daunele care apar in urma transportului efectuat cu respectivul autovehicul.
Asigurarea CMR acopera doar daunele aparute pe perioada transportului marfurilor. Compania de asigurari nu va despagubi orice alte daune produse marfurilor, din alte motive, anterior sau ulterior procesului de transport.
Cand este absolvit de vina un transportator?
Sunt situatii in care transportatorul nu va fi tras la raspundere:
- autovehiculul folosit pentru transport nu este protejat cu o prelata, iar acest lucru a fost specificat in contract;
- marfa este impachetata intr-un ambalaj deteriorat si astfel este expusa mai usor la avarii;
- marfurile sunt deteriorate in urma actiunilor de deplasare, incarcare sau de descarcare de catre expeditor sau destinatar
- marfa este incarcata in vehiculul de transport intr-o maniera necorespunzatoare, iar coletele nu sunt numerotate suficient sau sunt numerotate nesatisfacator
- sunt transportate animale vii
In cazul riscului de furt, acesta este tratat diferit de companiile de asigurari. Sunt companii care nu considera furtul ca facand parte dintr-o asigurare CMR. Acestea considera ca cel care transporta nu poate fi invinuit de furt. Cei mai multi asiguratori despagubesc doar furtul prin efractie.
Alte companii de asigurare includ si riscul de furt. Ele au in vedere faptul ca acesta este destul de probabil sa se intample. In aceste cazuri furtul este mentionat ca si clauza suplimentara. Asiguratul trebuie sa plateasca o suma de bani suplimentara, dincolo de prima de asigurare obisnuita.
Valoarea sumei maxime pe care asigurarea o acopera se calculeaza plecand de la pretul marfurilor pe piata in momentul in care aceasta este predata de catre expeditor transportatorului. La calculul valorii se poate tine cont de cursul bursei si/sau de pretul curent de pe piata. Daca nu se pot aplica aceste criterii, valoarea marfurilor va fi calculata prin comparatia cu valoarea uzuala a marfurilor de acelasi tip si aceeasi calitate.
Daca au aparut daune din cauza ca a fost depasit termenul de livrare, transportatorul va trebui sa plateasca despagubiri pana la nivelul maxim egal cu nivelul taxelor de transport. Pentru aceasta pagubitul trebuie sa aduca dovezi edificatoare din care sa reiasa ca daunele sunt cauzate de depasirea termenului de livrare.
Asigurarea CMR nu despagubeste daunele cauzate de motive indirecte cum ar fi scaderea preturilor marfurilor, izbucnirea unui razboi, a unor greve sau tulburari civile, sau atunci cand apar cheltuieli in urma imbunatatirii sau transformarii bunurilor, ori in urma rezolvarii unor avarii la marfuri care apar din cauze nespecificate in contractul de asigurare.
La stabilirea pretului pentru asigurarea CMR se tine cont si de suma asigurata pe care o stabilesc de comun acord transportatorul si compania de asigurari. Daca persoana care solicita asigurarea accepta incheierea politei cu fransiza, prima de asigurare va fi mai mica decat in mod normal.
Care este diferenta intre asigurarea CARGO si asigurarea CMR?
CARGOCARGO este incheiata de proprietarul unic al marfurilor transportate.Polita de tip Cargo ofera asigurare pe suma reala a marfurilor care sunt transportate. O persoana care detine o asigurare de tip Cargo, practic dovedeste ca el este proprietarul unic al marfii transportate
CMRIn cazul politei CMR sunt anumite limite impuse de catre asigurat (cel care insoteste marfa). De exemplu, daca asiguratul doreste sa raspunda doar de 20% din valoarea totala a marfurilor. Cu ajutorul politei de tip CMR insa, este garantat faptul ca cel care transporta, raspunde pentru integritatea marfurilor transportate.
Asigurari CMR
Exista o vorba care spune ca CMR-ul bun trece primejdia rea, dar ca sa intelegem mai bine ce vrea aceasta zicala sa transmita, este necesar sa stim la ce se refera cmr-ul.
Polita CMR are rolul sa asigure marfa deteriorata, avariata sau distrusa pe durata transportului, conform art. 17 si 23 din “Conventia privind contractul pentru transportul international de marfuri pe sosele” din Romania si din afara tarii noastre.
Asigurarea CMR face referire la raspunderea transportatorului pentru marfa dusa in calitate de caraus. Obiectul sau se refera la companiile de transport care isi asuma raspunderea transporturilor nationale sau internationale cu vehicule. Acestea sunt mentionate in polita de asigurare pentru avarierea sau distrugerea marfurilor transportate.
Cel care se ocupa de transportarea marfii este 100% raspunzator pentru marfa, de el depinzand siguranta bunurilor din momentul in care intra in posesia lor si pana la destinatie. Daca marfa se pierde, este avariata pe durata calatoriei, este eliberata cu intarziere si nu ajunge la destinatie in timp util, vina ii apartine integral transportatorului.
Exista si exceptii cand transportatorul nu este tras la raspundere pentru ceea ce se intampla cu marfa, daca persoana care are dreptul sa dispuna de marfa este vinovata de felul in care a manipulat-o sau a dispus de marfa dupa bunul plac.
Pentru a fi exonerat de raspundere privind starea precara a marfii, transportatorul nu poate sa invoce defectiunea vehiculului folosit la transportarea marfii si nici sa dea vina pe acea persoana de la care a inchiriat masina.
Situatii in care transportatorul este exonerat de vina
Trasportatorul nu poate fi invinuit de raspunderea sau avarierea marfii, conform art. 18, paragrafele 2-5, in urmatoarele situatii:
Atunci cand vehiculul a fost folosit pentru transportarea marfii descoperite sau fara prelata pentru ca asa s-a convenit in contract;
– atunci cand marfa nu a fost ambalata in mod corespunzator si a fost expusa la alterare, respectiv deteriorare de persoana raspunzatoare pentru aceasta operatiune;
– atunci cand marfa a fost manuita de catre expeditor, destinatar sau alta persoana desemnata sa actioneze in contul acestora;
– atunci cand insasi natura favorizeaza deteriorarea marfurilor expuse la avarie prin spargere, rugina, deteriorare interna si spontana, uscare, curgere, roadere de catre insecte sau rozatoare.
– atunci cand se transporta animale vii;
Si cand marcajele sau numerele coletelor nu sunt in cea mai buna stare.
Valabilitatea asigurarii CMR
Durata asigurarii CMR variaza intre o luna si un an.
Conform art. 23, cand in sarcina transportatorului se pune o despagubire pentru pierderile de marfa suferite, despagubirea se calculeaza dupa valoarea marfii la locul si in momentul primirii acesteia in vederea transportarii ei.
Valoarea marfii se calculeaza la cursul bursei, pe baza pretului curent al pietei sau in functie de valoarea uzuala a marfurilor similare calitativ si cantitativ.
Valoarea despagubirii este de maxim 8,33 unitati de cont (D.S.T.) pe kg de greutate bruta lipsa sau, in lipsa amandurora, pe baza valorii uzuale a marfurilor de acelasi fel si aceeasi calitate.
Atunci cand marfa nu ajunge intreaga la destinatie sau nu ajunge deloc, se restituie taxa de transport, taxele vamale si alte cheltuieli ivite pe parcursul transportului in functie de cat anume lipseste din marfa.
Daca marfa ajunge la destinatie cu intarziere din vina celui care o transporta, atunci acesta din urma este nevoit sa plateasca daune pentru prejudiciul produs, cu conditia ca despagubirea sa nu depaseasca pretul transportului, decat in caz de declarare a valorii marfii sau de declarare de interes special la predare.
Excluderi generale
Asigurarile CRM nu acopera:
– pierderea, intarzierea sau deteriorarea marfii survenita in urma unui caz fortuit de forta majora;
– pierderea, avarierea si cheltuielile rezultate din ambalarea necorespunzatoare a marfii, din transportarea marfii de catre o masina descoperita atunci cand s-a convenit acest lucru;
– cand se transporta animale vii;
– cand marfa este manipulata necorespunzator;
– cand marfa a fost atacata de rozatoare sau insecte ori natura bunului asigurat prezinta un viciu propriu;
– cand pierderea, avaria, cheltuiala sau intarzierea provin dintr-o actiune de fortuire sau din forta majora sau au fost generate de expeditor sau de catre destinatar etc.
Atentie! Sunt situatii in care asiguratul isi insceneaza pagube intentionat pentru a obtine despagubiri. Daca se descopera acest lucru, in loc sa primeasca vreo despagubire pentru bunurile avariate, el insusi va fi nevoit sa dea socoteala pentru fapta sa. De asemenea, nu plecati la drum sub influenta bauturilor alcoolice pentru ca va puneti in pericol propria viata, nu contribuiti doar la deteriorarea bunurilor pe care le transportati.
Tinand cont de aceste reguli, cat si de altele de acest gen enumerate la art. 23, raspunderea pentru transportul de bunuri poate fi inclusa in asigurarea CRM, daca asiguratul cere in scris acest lucru.
In aceste conditii, asiguratorul va emite un supliment de asigurare, in timp ce clientul se obliga sa achite valoarea unei prime de asigurare suplimentare. Limitele maxime ale raspunderii acoperite de asigurare pentru fiecare transport in parte se stabilesc de comun acord de catre client si asigurator.
CMR reprezinta asigurarea de raspundere a transportatorului pentru marfa transportata in calitate de caraus. Acest tip de asigurare se adreseaza companiilor care realizeaza transporturi in tara sau in strainatate cu vehicule din proprietatea personala, inchiriate sau in gestiune, in caz de distrugere a marfurilor din dotare. Practic este asigurata marfa, fara nici o legatura cu asigurarea care se face masinii.
Acest tip de asigurare se incheie pe un anumit transport, pe o calatorie sau pentru o anumita perioada de timp. Dincolo de acest aspect, polita CMR acopera riscurile din momentul primirii marfii pana la predarea acesteia, fiind asigurate pierderea totala, partiala sau deteriorarea produselor care sunt transportate. Mai este inclusa si depasirea termenului de livrare.
In ceea ce priveste furtul, exista mai multe situatii: unele companii asigura doar furtul prin efractie, altele acopera furtul integral sau partial, fiind specificat de cele mai multe ori ca si clauza suplimentara.
Polita CMR nu va acoperi pagubele indirecte, precum scaderea preturilor marfurilor, pagubele produse pe perioada razboiului sau diverse actiuni cum ar fi tulburari civile, cheltuieli care sunt destinate imbunatatirii sau transformarii bunurilor sau orice tip de avarie care nu este prevazuta in polita de asigurare.
Suma despagubita printr-o astfel de asigurare nu este fixa, ci se calculeaza plecand de la costul marfii in momentul in care este primita pentru transport. Valoarea ei este stabilita in functie de cotatiile de la bursa sau plecand de la preturile existente pe piata in acel moment.