Casco este o asigurare facultativa a autoturismului impotriva avariilor accidentale si furtului.
Casco nu tine loc de asigurare obligatorie (RCA).
De regula, asigurarea casco se ofera doar masinilor cu varste intre 0 – 8 ani (majoritatea asiguratorilor), 0 – 12 ani (anumiti asiguratori) sau masinilor de colectie.
Politele casco asigura doar autoturismele inmatriculate legal in Romania (temporar, permanent sau pe termen limitat – leasing). Radierea masinii sau expirarea inmatricularii determina automat incetarea acoperirii casco si terminarea anticipata a politei, chiar daca termenul inscris de valabilitate al politei nu a fost atins. Pentru asigurarea masinii dupa acest moment, exista alte tipuri de asigurari speciale.
La ce valoare se asigura autoturismul?
Autoturismul se asigura la o valoare cat mai apropiata de cea reala. Valoarea este stabilita de asigurator astfel:
– se stabileste valoarea de nou a autoturismului (cat a valorat respectivul autoturism cand avea 0 km la bord): pe baza facturii de achizitie de nou sau pe baza valorii de catalog (schwacke, eurotax, apia).
– la valoarea de nou se aplica o uzura, pe baza unui tabel propriu fiecarui asigurator, in functie de vechimea autoturismului (calculata de la data fabricatiei), ce se scade din valoarea de nou, obtinandu-se valoarea ramasa (valoarea la zi) a autoturismului.
– optional, se adauga valoarea dotarilor suplimentare, obtinandu-se suma asigurata (abreviata “sa”).
Ce sunt dotarile suplimentare?
– orice accesorii suplimentare ce nu sunt in dotarea standard a masinii (cea de pe cataloagele producatorului).
Ce este fransiza?
Fransiza este acea parte din valoarea fiecarei daune pe care o suporta proprietarul autoturismului. Fransiza poate fi stabilita:
– in valoare fixa, aplicabila la fiecare dauna
– in procent din suma asigurata, aplicabila la fiecare dauna;
– in procent din valoarea fiecarei daune.
Atentie mare la fransizele pe care le acceptati in polita! Diferenta intre 5% din valoarea daunei si 5% din suma asigurata este mare si va puteti pacali!
De exemplu: un autoturism asigurat pentru 10.000 euro, cu o fransiza la avarie partiala de 2% din suma asigurata (deci, de 200 euro), in cazul unei avarii a carei reparatie costa 450 euro, asiguratorul va plati 250 euro, iar proprietarul 200 euro; la o a 2-a avarie de 150 euro, asiguratorul nu va plati nimic, iar propritarul va plati toti cei 150 euro. In aceeasi situatie, daca fransiza era de 2% din valoarea daunei, asiguratorul platea la prima dauna 441 euro si proprietarul 9 euro, iar la a 2-a dauna asiguratorul platea 196 euro si proprietarul 4 euro.
Ce riscuri acopera casco?
Casco acopera doar daunele produse la autoturismul asigurat, atata timp cat acest autoturism este inscris legal in circulatie (inmatriculat provizoriu sau definitiv) si apartine proprietarului inscris in polita de asigurare (radierea masinii determina incetarea automata a politei casco, cu exceptia radierilor la sfarsitul contractelor de leasing).
Obligatia legala a unui asigurator casco este ca, in urma unui eveniment asigurat, sa plateasca readucerea autoturismului asigurat in starea dinaintea producerii evenimentului, prin reparare sau inlocuire.
Riscurile asigurate se impart in 4 mari categorii:
A. Avarie partiala (accident in trafic, indiferent de cine este vinovat; avarie in parcare cu autor cunoscut/ necunoscut) = avarie a carei reparatie nu costa mai mult decat un plafon stabilit de asigurator (de regula 75-80% din sa).
B. Avarie totala (situatia de avarie totala se stabileste de catre asigurator pe baza unui deviz de reparatie sau a unui memoriu tehnic din care reiese ca masina nu mai poate fi adusa in parametrii de siguranta specificati de producator, ambele documente se intocmesc de catre service specializat si autorizat rar).
C. Furt partial (furtul unor parti din masina, roata de rezerva; tot la aceasta situatie se includ si avariile produse masinii de catre hot: geam spart, bord deteriorat, chiar si in cazurile de tentativa de furt)
D. Furtul total (disparitia totala a masinii)
Atentie mare la numarul de chei si telecomenzi pe care le detineti! La incheierea politei vi se cere sa declarati nr. de chei si telecomenzi pe care le detineti la masina. In caz de furt total, asiguratorul va va solicita sa ii prezentati toate aceste chei si telecomenzi. Lipsa lor sau nedeclararea lor (asiguratorul verifica la producator, nr total de chei emise si inregistrate in computerul masinii) va determina neplata despagubirii. Fac exceptie cazurile in care la furtul masinii, soferul a fost deposedat de chei prin violenta sau sub amenintare.
Conform legii, orice dauna la masina trebuie reclamata la politie (la sectia in raza careia s-a produs/constatat dauna). Aproape toti asiguratorii va vor solicita documentele emise de politie, pentru a va despagubi.
Asiguratorul va despagubi intotdeauna efectul unui risc asigurat, dar nu si cauza. De exemplu: daca ruperea unui pivot in mers determina rasturnarea masinii, asiguratorul va despagubi repararea masinii mai putin costul pivotului.
In toate cazurile, asiguratorul va despagubi contravaloarea daunei, mai putin fransiza aplicabila si (posibil) ratele ce au mai ramas de plata la polita. Fransiza se stabileste de regula pentru fiecare dintre cele 4 categorii separat, dar exista si cazuri cand ea este exprimata unitar, pentru orice dauna.
Ce riscuri nu acopera polita casco?
Situatiile difera de la asigurator la asigurator, dar in majoritatea cazurilor nu se acopera daunele rezultate din urmatoarele situatii:
1. Atunci cand soferul nu indeplineste conditiile prevazute de lege pentru a conduce (fara permis sau cu permisul suspendat, sub influenta alcolului sau a drogurilor etc);
2. Atunci cand masina nu indeplineste conditiile prevazute de lege pentru a circula (itp lipsa, avarii anterioare serioase in masura in care ele pot fi dovedite de catre asigurator etc);
3. Atunci cand soferul nu are calitatea fata de proprietar solicitata expres in polita (anumiti asiguratori impun conditii clare, de genul: pot conduce masina doar angajatii firmei proprietare, sau doar sotul/sotia proprietarului);
4. Avarii produse la anvelope, care nu au afectat si jentile;
5. Avarii produse de rularea cu autovehicolul prin apa (trecerea prin apa, inclusiv balti temporare);
6. Avarii produse de stropirea cu substante chimice corozive;
7. Avarii produse cu buna stiinta de catre proprietar sau prepusi ai acestuia;
8. Avarii produse de catre proprietar sau membrii familiei acestuia, din postura de pasageri sau pietoni, atunci cand masina se afla parcata
9. Furtul cu chei potrivite: casco despagubeste doar furtul prin efractie (care prezinta urme de patrundere fortata, de ex: daca este uitata masina descuiata, casco nu despagubeste).In caz de furt,nu scrie declaratia de la politie la dictarea politistului, este declaratia ta asa ca scrie cu cuvintele tale faptele asa cum le cunosti si cum le-ai constatat!
Ce este prima suplimentara pentru reintregirea sumei asigurate?
Asiguratorul se angajeaza prin polita casco sa va despagubeasca in limita sumei asigurate. Asta inseamna ca indiferent de numarul de daune si de valoarea lor, el nu va plati in total mai mult decat suma asigurata inscrisa in polita.
Atunci cand va plateste prima dauna, asiguratorul reduce suma asigurata cu valoarea daunei platite. De exemplu, la o sa de 10.000 euro, dupa plata unei daune de 1.000 euro, suma asigurata devine 9.000 euro.
Cum valoarea evaluata a masinii ramane de 10.000 euro, aceasta inseamna ca mai departe ea este subasigurata cu 10%. Aceasta inseamna ca la a 2-a dauna, in cazul exemplului dat, asiguratorul va plati doar 90% din valoarea daunei. Pentru a ne proteja de aceasta situatie, asiguratorul ne ofera posibilitatea ca, dupa fiecare dauna, sa reintregim sa. In exemplul dat, asiguratul va plati o prima suplimentara calculata astfel:
prima suplimentara = dauna platita * cota de prima inscrisa in polita * (nr. De luni ramase din polita / 12).
Daca vrei, aceasta reprezinta de fapt o minipolita casco pentru partea de masina proaspat reparata pe perioada ramasa din valabilitatea politei initiale.
Unii asiguratori va obliga sa reintregiti suma asiguratoare inainte de a va plati dauna (cea care a generat reducerea sa), altii va obliga sa reintregiti sa la deschiderea dosarului de dauna pentru dauna urmatoare celei care a generat reducerea sa, altii va ofera optiunea de a reintregi sau nu suma asigurata, dupa propria preferinta.
Anumiti asiguratori va ofera posibilitatea de a achizitiona la incheierea politei, contra unui cost suplimentar, o clauza de reintregire automata a sumei asigurate. Astfel, vei plati initial a anumita suma, iar pe parcursul politei, in caz de dauna, nu veti mai plati prime suplimentare, suma asigurata reintregindu-se automat.
In concluzie, reintregiti mereu suma asigurata sau achizitionati clauza optionala de la inceput, dupa caz.